Otevřený dopis rodičům žáků ZŠ Dolní Měcholupy
Vážení rodiče dětí navštěvujících základní školu v Dolních Měcholupech,
chápu, že změna v organizaci školního roku oproti zavedeným zvyklostem může vyvolávat pocit nejistoty i přinášet nové otázky. Chtěl bych Vás proto ujistit, že rozhodnutí o zkrácení školní výuky bylo přijato po zralé úvaze a zkušenostech z výstavby první etapy rozšíření naší základní školy. Základní škola prochází dynamickým vývojem a od roku 1990 se její kapacita zvýšila několikanásobně. První zásadní rozšíření proběhlo již v roce 2001, kdy přibyly 2 učebny, sociální zázemí a šatny. Další 3 učebny se z šaten přestavěly v roce 2018. V roce 2020 vznikla venkovní učebna a jídelna. Od roku 2015 byla dosud kapacita školy navýšena ze 105 na 245 žáků. Za 10 let se zvedla o 140 žáků, tedy o více než dvojnásobek. Nechtěli jsme řešit pouze kapacitu, ale také celkový provoz školy. Proto jsme rozhodli, že ve druhé etapě vznikne dlouho chybějící propojení se starou školou na úrovni patra, další sociální zařízení v patře, odborná učebna, větší sborovna, dvě plnohodnotné učebny a odpočinková zóna pro děti. Celková kapacita po ukončení druhé etapy bude 320 žáků.
Nyní probíhá největší investice do školy v historii Dolních Měcholup. Vše se děje v zájmu zvýšení komfortu našich dětí a jejich pedagogů. Snažíme se, aby výstavba ovlivňovala výuku co nejméně. Není však možné zajistit to, aby ji neovlivňovala vůbec. Jestliže byl souběh první etapy s výukou náročný, druhou etapu již nelze realizovat bez omezení výuky. Bude odstraněno celé podkroví stávající budovy a na jeho místě vznikne plnohodnotné patro.
Navržené řešení je připraveno se zvážením komplikací všech zainteresovaných stran – pedagogů, žáků, rodičů, zřizovatele i stavební firmy. Za dva měsíce stavbu takového rozsahu zrealizovat nelze. Jsme přesvědčeni, že posunutí termínů ukončení a začátku školního roku není na úkor kvality výuky. Úpravu konce a začátku školního roku schválilo Ministerstvo školství ČR a děje se tak každoročně na desítkách škol v celé republice.
Plán organizace školního roku musí být zveřejněn na jeho začátku. Rodiče tak mají možnost si lépe naplánovat vyřešení této nestandardní situace. Dostatečný čas na přípravu nám také umožňuje celou situaci řádně zanalyzovat a vyřešit dopředu případné komplikace.
Jsme připraveni rodinám, pro které by vznikla finanční překážka, v konkrétních případech pomoci. Pokud se ukáže, že vznikne potřeba zajistit pro některé děti náhradní program, jsme připraveni toto řešení finančně podpořit poskytnutím prostor v komunitním centru i zajištěním organizace. O finančních kompenzacích jinak neuvažujeme.
Je možné, že budova školy nebude k 7. 9. 2026 schválena k užívání. V takovém případě budou po nejnutnější dobu k dispozici náhradní prostory ve sportovní hale a komunitním centru.
Obdržel jsem otevřený dopis od některých zastupitelů a je mi jasné, že odpovědi na položené otázky zajímají i vás. Níže uvádím odpovědi na položené otázky:
1. Kdy bude zahájena výuka ve třídách první etapy rozšíření ZŠ?
Stavební úřad schválil předběžné užívání tříd. Výuka v horních třídách probíhá od 22. 9. 2025. Dokončení první etapy je plánováno na 20. 10 .2025, vyklizení staveniště pak k 30. 10.2025. Dokončovací stavební práce jsou prováděny podle potřeb školy tak, aby negativně neovlivňovaly výuku.
2. Neovlivní kvalitu výuky její ukončení již k 31.5.?
MŠMT vydalo souhlasné stanovisko k organizaci školního roku a rozumí rozsahu stavebních prací, které jsou v základních školách v souvislosti s přístavbami běžné. Učivo bude odučeno do 31. 5. 2026, následně bude vzdělávání žáků pokračovat až do 16. 6. 2026 formou výjezdů, škol v přírodě a exkurzí. Vysvědčení žáci obdrží dne 16. 6. 2026, takže kvalita vzdělávání nebude nijak dotčena. Počítáme s dodržením výstupů vzdělávání stanovených školním vzdělávacím programem pro jednotlivé ročníky – žáci tedy nebudou ochuzeni o požadovaný obsah vzdělávání.
3. Je možné zajistit náhradní formu výuky v období 17.–30.6. (příměstské tábory, exkurze, apod.) ve spolupráci se ZŠ nebo místními organizacemi?
Výuka probíhá až do úterý 16. června 2026, kdy žáci obdrží vysvědčení. Jelikož školy běžně dávají na poslední dva dny školního roku 2025/26 (pondělí 29. 6. a úterý 30. 6.) ředitelské volno, jedná se tedy celkem o osm dnů školní docházky. Spolu s prodlouženou školou v přírodě jde o dobu, která významně prodlužuje časový prostor pro stavební práce. Náhradní formu výuky tvoří ozdravné pobyty, školy v přírodě, vodácký kurz a odborné exkurze do 16. 6. 2026, poté je provoz školy ukončen. V první třetině roku 2026 vyhodnotíme, jak se rodiče rozhodnou volna navíc využít, například pro dovolenou mimo hlavní sezónu. Pokud bude vyhodnocena potřeba zajistit pro některé děti náhradní program, městská část poskytne prostory a finanční prostředky na jeho organizaci.
4. Zvažuje zřizovatel finanční kompenzaci rodičům na prodloužení ozdravných pobytů a škol v přírodě? Bude zajištěn alternativní program pro děti, které prodloužené varianty nevyužijí?
Škola zajišťuje alternativní program (ozdravné pobyty, školy v přírodě, vodácký kurz, výuku mimo školu). Rozšířené varianty pobytů jsou již každý rok součástí organizace. Je škoda, pokud rodiče nevyužijí školy v přírodě, která je součástí školního vzdělávacího programu. Pro děti je to velký zážitek a cílem školy je, aby vždy odjelo co nejvíce dětí, a to se nám každý rok daří. Jsme připraveni rodinám, pro které by vznikla finanční překážka, v konkrétních případech pomoci. Od roku 2022 škola využívá program Fond solidarity, který finančně pomáhá rodičům, kteří se na školu obrátili o podporu. V roce 2022 to bylo 19 rodičů, v roce 2023 deset rodičů a v roce 2024 také deset rodičů. Vždy tak, aby nebyl nikdo z dětí vyloučen kvůli vyšší finanční zátěži. Pokud by nebylo možné ho tentokrát čerpat, zřizovatel je připraven tento fond zastoupit.
5. Mohou rodiče uplatnit zákonný nárok na ošetřovné?
Nárok na ošetřovné je stanoven legislativou a posuzuje jej ČSSZ. Škola může poskytnout rodičům potřebná potvrzení. Nicméně pokud se jedná o ukončení z čistě provozních důvodů (např. stavební úpravy, organizační důvody), nejde o zákonný důvod pro vznik nároku na ošetřovné. Zákon hovoří o uzavření školského zařízení nařízeném příslušným orgánem (např. orgánem ochrany veřejného zdraví nebo jiným správním rozhodnutím).
6. Lze rodičům ušetřit dovolenou zrušením volna z rozhodnutí ředitele školy?
Nelze. Ředitelské volno je vyhlášeno na tři dny z pěti možných v roce. Ředitelské volno je v kompetenci ředitele školy. Je naplánováno školení pro sborovnu na 12. 12. 2025 a také v období podzimních prázdnin, kdy většina rodičů tyto dny využívá pro rodinnou dovolenou.
7. Jaký bude postup, pokud se druhou etapu rozšíření ZŠ nepodaří dokončit do 7.9.2026?
Začátek nového školního roku 2026/27 je oficiálně stanoven na 7. 9. 2026. Pokud by stavba nebyla dokončena, bude možné zajistit výuku v náhradních prostorách komunitního centra a sportovní haly. Škola garantuje pedagogickou stránku, prostorové zajištění je však v kompetenci zřizovatele. Alternativy (výuka ve sportovní hale, exkurze) jsou již připraveny jako záložní varianty.
8. Kdy bude zahájena výstavba nové MŠ a ZŠ Malý háj?
Nová škola v Malém háji získala konečně poslední potřebné vyjádření hygienické stanice a v nejbližších týdnech by mělo být vydáno stavební povolení. V předstihu však dáváme pokyn k vypracování projektové dokumentace pro provedení stavby, abychom v příštím roce mohli zahájit výběrové řízení na dodavatele. Zároveň jednáme s MHMP o financování. Zahájení výstavby tak předpokládáme ve druhé polovině roku 2026.
Věřím, že s pomocí vzájemného pochopení všech zúčastněných se nám podaří obě etapy úspěšně dokončit a v září roku 2026 dojde ke kolaudaci školy s více než trojnásobnou kapacitou oproti roku 2015.
Děkuji za vaše pochopení.
Jiří Jindřich
starosta Městské části Praha – Dolní Měcholupy